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The Manichaean “New Paradise” in Text and Image

Gábor Kósa

Abstract


Based on a single visual and various textual sources, I explore the Manichaean notion of New Paradise. Retrieving information foremost from Coptic, Iranian and Chinese sources, in the first part of the paper I reconstruct the early concept of the New Paradise. In the second part of my paper I foremost reflect on a recent study that identified the New Paradise in a late Yuan or early Ming Chinese painting, the Complete Cosmology painting (CCP), preserved in an anonymous Japanese private collection. I contrast the results obtained from the analysis of the textual material with what is at present the only available, detailed visual depiction of the Manichaean New Paradise.

KÓSA Gábor, “摩尼教 ‘新天堂’ 的文本和图像”

以一幅图像和几个文本素材为根据,本文探索摩尼教关于 “新天堂” 的观念。主要是得益于从科普特,伊朗和中国的资料中搜取的信息,在本文的第一部分我重构了早期 “新天堂” 的概念。本文第二部分,主要是反思一项最近的研究,该研究在一幅元末明初中国画中发现了 “新天堂”,这幅画是一幅完整的宇宙星图,目前又一位匿名的日本私人收藏家保存。我对比了从目前仅存的文本材料中得出的结论与精细的摩尼教“新天堂”图像之间的关系。

KÓSA Gábor, “摩尼教 ‘新天堂’ 的文本和圖像”

以一幅圖像和幾個文本素材為根據,本文探索摩尼教關於 “新天堂” 的觀念。主要是得益於從科普特,伊朗和中國的資料中搜取的信息,在本文的第一部分我重構了早期 “新天堂” 的概念。本文第二部分,主要是反思一項最近的研究,該研究在一幅元末明初中國畫中發現了 “新天堂”,這幅畫是一幅完整的宇宙星圖,目前又一位匿名的日本私人收藏家保存。我對比了從目前僅存的文本材料中得出的結論與精細的摩尼教“新天堂”圖像之間的關係。

KÓSA Gábor、“文献資料とイメージ資料におけるマニ教の ‘New Paradise’”

一種類のビジュアル資料と、さまざまなテキスト資料に基づいて、私はマニ教における New Paradise (新しき楽園) の概念を調査する。 コプト語、イラン語、及び、中国語の最も重要な資料を解明しながら、本論文における最初の部分として、New Paradise (新しき楽園) の最初期における概念の再構築を行う。本論文の第二部では、匿名の日本のプライベートコレクションに保存されている、元代後期、または、明初期の絵画、完全な宇宙論の絵 (the Complete Cosmology painting 、または、CCP) を同定した最近の研究を考察する。テキスト資料だけによって得られた結論と、今現在、利用可能な詳細に描かれたマニ教の New Paradise (新しき楽園) のビジュアル表現とを対比検討する。

KÓSA Gábor,“ 문헌 사료와 그림 사료에 보이는 마니교의 신낙원 (New Paradise)”

필자는 하나의 그림 사료와 다양한 종류의 문서 사료에 근거하여 마니교의 신낙원의 개념을 검토한다. 본고의 첫 부분에서는 콥트어, 이란어 및 중국어 사료로부터 가장 중요한 정보를 도출하면서 신낙원의 초창기의 개념을 재구성한다. 본고의 두 번째 부분에서는 일본의 익명의 개인 컬렉션에 소장되어 있는 원말 또는 명초 시기의 중국의 회화인 the Complete Cosmology painting (완전한 우주론 그림; 약자로 CCP) 속에 보이는 신낙원을 발견한 최근의 연구를 고찰한다. 문서 자료의 분석을 통해 얻은 결론과 지금 현재 유일하게 남아있는 마니교의 신낙원의 상세한 시각적 묘사를 비교해서 검토한다.

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