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The Genealogy of Takeuchi Yoshimi’s Notion of ‘Multiple Asias’ and the Significance of the Asia Discourses by Mizoguchi Yuzo, Chen Kuan-hsing and Izutsu Toshihiko

Jun’ichi Ono

Abstract


This paper deals with the discourse of a multi-layered and multiple Asia in East Asia, which is regarded as Takeuchi’s genealogy. Takeuchi Yoshimi emphasized the avoidance of the substantialization of Asia in order to overcome the modernity, which caused the problems like the Second World War, Japanese nationalism, imperialism, and colonialism, while he criticized the prewar philosophy of the Kyōtō School. Mizoguchi Yuzo and Chen Kuan-hsing deepened Takeuchi’s idea in the light of the methodology of historical studies. But they did not develop the philosophical possibility of it. Izutsu Toshihiko, who was a colleague of Takeuchi, is not understood in the connection with the latter, but we can see the same interest to overcome the modernity and create a multi-layered and multiple Asia. From this viewpoint, it is possible to characterize their thoughts as Takeuchi’s genealogy. In this way, we can observe the theoretical development of Takeuchi's idea and a new side of Izutsu Toshihiko’s thought, namely his linkage with the contemporary discourses in Japan, his possibility of historical and political theory, and his philosophical challenge to the Kyōto School, especially Nishida Kitarō.

小野純一, 多樣化的亞洲譜系與溝口雄三、陳光興、井筒俊彦的亞洲

本文討論的是一個在東亞的多層次、多樣化的亞洲敘事,該敘事被認為是竹內好的譜系學。竹內好強調避免將亞洲實在化,以克服現代性,而正是現代性造成了許多問題,如二次世界大戰,日本民族主義,帝國主義和殖民主義,他同時批判了京都學派的戰前哲學。溝口雄三和陳光興深化了竹內好關於歷史研究方法論的觀點。但他們沒有從中發展出哲學可能性。井筒俊彥,曾是竹內好的同事,但人們沒有把他與竹內好聯繫起來,但是我們可以看到他們的相同興趣:克服現代性并建立一個多層次、多樣化的亞洲。由此觀點出發,就可能將他們的思想刻畫進竹內好的譜系。這樣,我們就可以觀察竹內好觀點的理論發展,以及井筒俊彥思想的新側面,即他與日本當代敘事的關聯,他的歷史與政治理論的可能性,以及他對京都學派,特別是西田幾多郎,的哲學挑戰。

小野, “ 化的与沟口雄三、、井筒俊彦的

虽然最近有关朝鲜三国时期的研究关注了百济与大和以及高句丽与大和之间的人、物交流及其影响,但是很少有人关注到新罗的存在,及其对古坟时代之日本的影响如何。为了探索早期世纪中朝鲜半岛的新罗政权与日本列岛的各种政权可能存在的关系,本文将考察:一个早期的传说,已在日本被发现的可能是新罗王室的文物,以及社会结构的相似性来梳理出新罗和日本出云地区,三者之间的联系。

小野純一,なアジアをめぐる竹好の系譜: 溝口雄三 · 陳光興 · 井筒俊彦のアジア論の意義

この論文は東アジアにおける重層的で多層的なアジアを構想する議論を竹内好の系譜として取り上げる。彼はアジアを実体的なものと捉える思考を回避し、京都学派をひはんしつつ、第二次大戦、日本の国家主義・民族主義、帝国主義、植民地主義をもたらした思惟としての近代性を超克しようとした。溝口雄三や陳光興は竹内の理念を歴史学的な方向で方法論として展開している。しかし、彼らは竹内の哲学的可能性を十全には展開していない。重層的で多層的なアジアを構想する井筒俊彦は、竹内の同僚であるが、通常はこのような議論において扱われてこなかった。この観点から彼らを竹内の系譜として扱うことで、竹内の理念の展開が理解できるとともに、井筒の新しい側面、政治思想史的、社会学的貢献の可能性も見出される。

小野純一, “다양성의 아시아를 제안한 타케우치 요시미의 계보: 미조구치 유조 · 진광 · 이즈츠 토시히코의 아시아론의 의의

이 논문은 타케우치 요시미 (竹内好) 의 계보로 간주되는 동아시아의 다각적이고 다양한 아시아에 대한 논의를 다룬다. 타케우치 요시미는 아시아를 실체 적인 것으로 파악하는 개념을 거부하고, 교토 학파의 종전 (終戰) 의 철학을 비판하면서 제2차 세계대전, 일본의 국가주의 · 민족주의, 제국주의, 식민 주의를 초래한 사유로서의 근대성을 극복하고자 했다. 미조구치 유조 (沟口雄三) 와 진광흥 (陳光興) 은 타케우치의 사상을 역사학적 방법론으로 발전시켰다. 그러나 그들은 다케우치의 철학적 가능성을 전적으로 발전시키고  있지는 않다. 타케우치 동료인 이즈츠 토시히코 (井筒俊彦) 는 이러한 아시아론에 대한 논의 에서 함께 토론되지 않았지만 그 또한 이렇게 근대성을 극복하고 중층 적이고 다층적인 아시아를 구상하는 데에 관심을 갖고 있었다. 이러한 관점에서 이들을 타케우치의 계보로 간주함으로써, 타케우치 이념이 어떻게 발전했는가를 이해할 수 있는 동시에, 이와 관련된 이즈츠의 사상의 새로운 측면, 즉 그의 정치사상사적, 사회학적 공헌의 가능성도 볼 수 있다.

 

 

Keywords: Asia Discourse;Multiple Asias;Takeuchi Yoshimi;Mizoguchi Yuzo;Chen Kuan-hsing;Izutsu Toshihiko;Japanese nationalism;modernity; imperialism;colonialism


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